Štvorbodové ložiská SKF

Štvorbodové kontaktne guľkové ložisko rady QJ vydrží axiálnu záťaž v oboch smeroch v kombinácii s radiálnym zaťažením. Pre jeho špecifické vlastností je výbornou voľbou pre priemyselné prevodovky, vlaky a kompresory.

Ložiská QJ sa skladajú z vonkajšieho krúžku,  vnútorného radiálneho krúžku a z guľkovej sady.  Jedna z odlišnosti od bežných guľkových ložísk s kosouhlým stykom je v priereze obežnej dráhy. Klzná plocha guľôčok je kruhová. Vonkajší prstenec QJ ložiská sa skladá z dvoch symetrických obežných dráh kruhového tvaru. Vnútorný krúžok je rozdelený na dve polovice a ma rovnaký princíp ako vonkajší krúžok. To poskytuje výhodu oproti konštrukcii s radiálnym ložiskami.    Konštrukcia obežnej dráhy vonkajšieho krúžku umožňuje definovať uhol kontaktu  (štandardne 35°) a axiálnej vôle nezávisle. Inak povedané axiálnu vôľu  je možne navrhnúť podľa potreby bez zmeny v pomer medzi obežnou dráhou zakrivenia a priemerom guličky.

V porovnaní medzi ložiskami radu QJ a radmi 72B a 73B je rada QJ o 70% rýchlejšia vďaka kvalitnej klietky z mosadze alebo PEEK.

Využitie rady QJ je všestranne napr.:

  • Turbo retardéry, ktorý prenáša nadmernú kinetickú energiu nákladných automobilov. Táto aplikácia vyžaduje ložiská s vysokou rýchlosťou a obmedzujú schopnosť prispôsobiť sa rýchlym zmenám rýchlosti.
  • Prevodovka veternej turbíny, ktorá mení energiu z pomalého otáčania hlavnej hriadele na rýchlosť generátora. Konštrukcia takejto turbíny, ktorá spôsobuje axiálne zaťaženie  vyžaduje kombináciu valčekových a štvorbodových ložísk.
  • Železnice využívajú kombináciu ložísk ako napr. valčekové, štvorbodové a to hlavne v prevodovkách a trakčných motoroch. V trakčných motoroch dôsledkom prechodu prúdu dochádza k poškodeniu ložiska. Bežným riešením je používanie izolovaných ložísk (INSOCOAT).  Štvorbodové ložiska obsahujú poistné drážky.

 

zdroj článku a obrázkov: www.skf.com

 

SHOPPING CART

close